Q: Welke type accu heb ik nodig?
A: Met onze Accu Zoeker vindt u precies de juiste accu voor uw doeleinde.
Q: Onderhoudsvrij of standaard?
A: Een onderhoudsvrije accu behoeft minder onderhoud en loopt daarom minder kans aan verwaarlozing ten onder te gaan.
Q: Welke capaciteit moet ik nemen?
A: De grootste die uw budget, lader en inbouwruimte toestaan. Overcapaciteit zorgt voor minder diepe ontlading en een geringer aantal cycli, zodat de toegenomen bedrijfszekerheid en levensduur ruim opwegen tegen de meerkosten.
Q: Welke accu's hebben jullie voor de beroepsvaart en pleziervaart?
A: Op deze pagina kunt u meer informatie over onze boot accu's vinden.
Q: Kunnen jullie ook accu's laten doormeten?
A: Absoluut. Wij kunnen gratis en vrijblijvend uw accu doormeten.
Q: Bieden jullie ook autobatterijen aan?
A: Bij Accucentrale Komeet bieden wij verschillende autobatterijen van de beste merken aan.
Q: Leveren jullie ook speciale accu's voor campers?
A: Naast accu's voor uw boot en uw auto bent u uiteraard ook voor een degelijke en scherp geprijsde camper accu bij Accucentrale Komeet aan het juiste adres.
Q: Bieden jullie ook motor- en scooteraccu's aan?
A: Accucentrale Komeet biedt zowel motoraccu's als scooteraccu's aan. En dat voor scherpe prijzen en met minimaal 6 maanden garantie!
Q: Verkopen jullie ook semi tractie accu's van het merk PowerBoozt?
A: Accucentrale Komeet biedt naast semi tractie accu's van het merk PowerBoozt ook accu's aan van Varta. Bovendien hebben wij een supersnelle bezorgservice!
Q: Is het mogelijk om de tractiebatterijen ook op maat te laten maken?
A: Absoluut! Accucentrale Komeet levert naast standaard accu's ook tractiebatterijen die op maat gemaakt zijn.
Q: In hoeverre leveren jullie ook accu's voor vrachtauto's en transportbedrijven?
A: Accucentrale Komeet heeft een breed assortiment en levert accu's voor o.a. vrachtwagens, scheepvaart en hoogwerkers.
De aanduiding 'onderhoudsvrij' kan tot misverstanden leiden. Het betekent niet dat de accu niet behoeft te worden gecontroleerd op ladingstoestand of te worden gereinigd. Men doelt dan uitsluitend op het watergebruik. De term wordt ook gebruikt voor standaard loodantimoon accu's. Men spreekt dan van onderhoudsvrij volgens DIN norm 43539/2 - maar dat betekent eigenlijk onderhoudsarm, want bij normaal gebruik moet toch minstens één keer per jaar het electrolyt worden bijgevuld. De moderne, gesloten accu's zoals VMF GREEN SYSTEM, hebben een zodanig laag watergebruik dat gedurende de gehele technische levensduur bijvullen overbodig is. Deze accu's hebben dan ook geen vulopeningen. Voor alle andere accu’s geldt dus: regelmatig elektrolytniveau controleren en zonodig aanvullen tot ca 10 à 15 mm boven de platen. Vooral bij hoge temperaturen is enig waterverbruik normaal. Bij extreem verbruik dient de regelspanning van de dynamo te worden gecontroleerd. Als de accu ook lading behoeft, altijd eerst laden, en dan pas bijvullen. Vocht en verontreiniging kunnen lekstromen veroorzaken en daarmee voortijdige uitputting van de accu bewerkstelligen.
Aansluitingen regelmatig controleren op loszitten en zonodig vastzetten
Navullen uitsluitend met gedemineraliseerd water – nooit met zuur!
- W-karakteristiek: de stroomsterkte (A) van de lading neemt af naarmate de spanning (V) in de accu stijgt en deze dus vol raakt. Laders van dit type treft men veelal aan in de superstores en de prijs reflecteert de kwaliteit.
- IUIa, UoUp, IIUoIUp en soortgelijke karakteristieken: het laden gebeurt met constante spanning in meerdere processtappen. Zo wordt in het bijgaande voorbeeld van de Ctek Multi XS 25000 het laadproces begonnen met een pulslading om eventuele sulfatering door te diepe ontlading te herstellen. Vervolgens wordt de accu met een softstart als het ware 'wakker gekieteld' zodat deze de lading kan opnemen. Aansluitend volgen respectievelijk de bulklading en een absobtielading gegeven om tot een volledige lading te geraken. Tot slot een analyse om te controleren of de accu stroom vasthoudt.De boostlading is optioneel. Na al deze acties schakelt de lader automatisch over op float lading met periodieke puls.
Schakel van beide voertuigen de motoren en alle gebruikers uit (alarmlichten mogen aanblijven).
Maak eerst de rode kabel vast aan de pluspool van de lege accu en bevestig de andere zijde aan de pluspool accu van de hulpwagen.
Bevestig de zwarte kabel eerst aan de minpool accu van het hulpvoertuig en vervolgens aan de massa van het pechvoertuig (raadpleeg het instructieboekje, meestal is het motorblok de aangewezen plaats). Zorg dat de kabels vrij blijven van bewegende delen.
Start de motor van het hulpvoertuig en start even later het pechvoertuig.
Maak de startkabels los in omgekeerde volgorde.
Een goed geconstrueerde accu is een veilig object, mits deskundig behandeld en met de nodige voorzorgen omringd. Neem daarom kennis van de technische instructies voor montage, laden en onderhoud. Op de accu bevindt zich een veiligheidssticker om u daaraan te herinneren met de volgende symbolen:
![]() |
Waarschuwing Buiten bereik van kinderen houden. |
![]() |
Explosiegevaar Bij het laden ontstaat knalgas. Bij onoordeelkundig handelen bestaat daarom explosiegevaar. Laad accu's altijd in een goed geventileerde ruimte en vermijd vonken en open vuur. |
![]() |
Brandgevaarlijk Buiten bereik van open vuur of vonken houden. Niet roken in de nabijheid van accu’s en kortsluiting vermijden. Pas op voor elektrostatische ontlading. |
![]() |
Bijtend zuur Accuzuur is etsend. Vermijd contact met huid, ogen en kleding. Bij aanraking onmiddelijk spoelen met water. Bij inwendig contact spoelen met water - niet braken! Raadpleeg een arts. |
![]() |
Oogbescherming Bescherm uw ogen tijdens de omgang met accu's. Bij onverhoopt contact enige minuten spoelen met ruim water. Raadpleeg een arts. |
![]() |
Waarschuwing Volg de aanwijzingen op de accu en de gebruiksvoorschriften van de toepassing waarin deze is geplaatst. |
![]() |
Milieu Bij de productie van deze accu is het merendeel van de toegepaste materialen voor hergebruik geschikt. |
![]() |
Verwijderen Voer defecte accu’s af via geëigende afvalstromen – nooit met het huisvuil. |
- Neem kennis van de veiligheidsvoorschriften.
- Schakel alle gebruikers uit en neem de contactsleutel uit het slot.
- Maak eerst de negatieve kabel los ter voorkoming van kortsluiting.
- Vervolgens de positieve kabel losmaken.
- Maak nieuwe accu, bak en aansluitingen grondig schoon.
- Aansluitingen en polen licht insmeren met zuurvrije vaseline.
- Plaats de nieuwe batterij en overtuig u van de juiste poolstand: pluspool komt overeen met positieve kabelklem.
- Sluit de kabels in omgekeerde volgorde aan: dus eerst de positieve aansluiting, daarna de negatieve. Draai de klemmen stevig maar niet overdreven aan.
- Bij motorrijwielen: bevestig eventuele gasafvoerslang, er daarbij voor zorgend dat op ca. 3 cm van ieder einde een sneetje in de slang is aangebracht. Bij eventuele verstopping of beknelling van de slang zal dit als overdrukventiel werken.
- Zorg dat de accu goed is vastgezet en controleer waar mogelijk het electrolytniveau.
- zij zodanig zijn vastgezet dat zij niet kunnen glijden, omvallen of beschadigen
- zij van handvatten zijn voorzien, behalve indien zij bijvoorbeeld op pallets zijn gestapeld
- zich aan de buitenzijde geen gevaarlijke sporen van logen of zuren bevinden
- zij tegen kortsluiting zijn beveiligd
- hun omhulsel geen beschadiging vertoont
- zij beschermd zijn tegen lekkage, glijden, omvallen en beschadigen bijvoorbeeld door stapeling op pallets of in accubaken (verpakkingsinstructie P801a)
- zij tegen kortsluiting zijn beveiligd.
Accu's of batterijen zijn onder vele coderingen bekend.
Elke producent en/of leverancier heeft z'n eigen codering.
Uiteindelijk kunnen alle accu's door een dinnummer beschreven worden.
Van bijna elke accu in ons assortiment wordt ook het dinnummer vermeld.
Hieronder volgt een opsomming van heel veel nummers:
535.20 of 53520
545.77 of 54577 of 545077030 of 545.077.030
MB 6N4C-1B of 00415 of 004.15